Hoofdpijn & Migraine

Hoofdpijn/Migraine

Iedereen heeft er wel eens last van, hoofdpijn. De hoofdpijn kan worden veroorzaakt door bijvoorbeeld verkoudheid of griep. Ook kan het voorkomen dat u hoofdpijn krijgt als u een grote geestelijke prestatie heeft verricht, of na een periode van veel spanningen.
Chronische hoofdpijn komt redelijk veel voor, ongeveer 5 tot 10% van de bevolking gaat naar de huisarts vanwege regelmatig terugkerende hoofdpijn. Er zijn verschillende vormen van chronische hoofdpijn. De bekendste vormen zijn: clusterhoofdpijn en spierspanningshoofdpijn.
Chiropractie kan in veel gevallen uitkomst bieden door de vastzittende gewrichten weer te laten bewegen waardoor menig hoofdpijn snel zal verdwijnen.

Migraine:
Migraine is een heftige, kloppende hoofdpijn die zich meestal aan een kant van het hoofd bevindt en die gepaard gaat met misselijkheid en/of braken en overgevoeligheid voor geluid of licht. Mensen die last hebben van een aanval moeten vaak in een stille donkere kamer gaan liggen. Een migraineaanval kan een tot drie dagen duren. Migraine beïnvloedt het leven van de patiënt vaak sterk.
Iemand die er last van heeft zal tijdens een aanval een aantal dagen niet kunnen functioneren. De oorzaken van migraine zijn divers. Zo kunnen bepaalde voedselproducten de migraine opwekken, zoals onder andere kaas, chocolade, wijn en noten. Een beperking van de beweeglijkheid van de halswervels kan ook migraine veroorzaken. Deze beperking kan met behulp van chiropractie worden opgeheven. Chiropractie beïnvloedt vaak de intensiteit en frequentie van een migraineaanval, waardoor de aanval minder heftig is, minder lang duurt en minder vaak optreedt.

Clusterhoofdpijn

Bij clusterhoofdpijn heeft de patiënt korte aanvallen van heel heftige hoofdpijn. Een dergelijke aanval duurt een kwartier tot een uur. De aanvallen beginnen vaak op vaste tijden, vooral ’s nachts. De hoofdpijn zit vaak aan een kant van het hoofd, meestal achter en rond een oog. De felle pijn komt plotseling opzetten, zonder waarschuwing vooraf. Misselijkheid en braken zijn zeldzaam bij clusterhoofdpijn. Vrijwel alle mensen met clusterhoofdpijn hebben periodes met aanvallen en periodes zonder aanvallen. Clusterhoofdpijn is heel zeldzaam, ongeveer 1 op de 10.000 mensen heeft er last van.

Spierspanningshoofdpijn

Spierspanningshoofdpijn komt veel voor. Het is een hoofdpijn die vanuit de nek omhoog trekt naar het hoofd. Deze hoofdpijn kan sterk variëren in hevigheid, van een zeurderig gevoel tot hevige hoofdpijn. De meeste mensen hebben ook het gevoel dat er een strakke band rond het hoofd zit. De pijn kan verschillende oorzaken hebben. Een van de oorzaken van de pijn is een beperking van de beweeglijkheid van de halswervels. Deze beperking zorgt voor irritatie van de zenuwen en verkramping van de spieren wat op hun beurt weer leidt tot hoofdpijn. De beweeglijkheid kan door middel van chiropractie weer worden hersteld waardoor de hoofdpijn verdwijnt.

Wat kunt u er zelf aan doen?

U kunt hoofdpijn vermijden door:

• Op een goede lichaamshouding te letten
  • Geregeld te bewegen/sporten
  • Oververmoeidheid en uitputting te voorkomen
  • Stresssituaties trachten te voorkomen
  • Uzelf te leren ontspannen
  • Voldoende te slapen
  • Niet op de buik te slapen
  • Geen voedingsmiddelen te gebruiken die hoofdpijn kunnen veroorzaken